Pokud už jste někdy od mne něco četli, možná víte, že moje hospodaření s časem není úplně dobré.

Je to tak a já to bohužel vím a plně si uvědomuji, že sedím zadkem na dvou židlích. Jednou židlí je pro mě dílna ŠiBaBi, kterou jsem založila před rokem pro nemocnou maminku a druhou židlí je můj a Lukášův vlastní projekt v jehož rámci rozvíjíme i tento web a kurz Instagramový Dobyvatel.

A protože se ještě neumím nakopírovat občas to s časem vážně drhne. Možná to znáte nebo pociťujete také.

A právě proto jsem opravdu vděčná za Instagram.

Instagram jsem vybírala intuitivně už na začátku toho všeho

A to zcela duchem nepřítomně, ale jak dnes vidím, nejspíš jsem v povědomí věděla, co dělám. Jako vždy. Nebylo to tedy logické rozhodnutí, které bych od sebe čekala, ale v té době to snad ani jinak nešlo:-)

Trochu vám nastíním začátky ŠiBaBi a našeho nového projektu, který díky tomu vznikl.

Když máš dvě děti z toho jedno batole, nespíš a matku Ti vyhodí z práce…

Tak by se dal shrnout stav ve kterém jsme začali podnikat znovu, jako už po sté předtím, s novým nápadem. Sešlo se toho opravdu požehnaně. Moji matku, která je psychicky nemocná a nemůže pracovat jen tak někde, vyhodili z práce, protože měla průjem.

Výborný.

Já jsem byla doma s cca půlroční Emou a Sofinka začala čerstvě docházet do školky (aby si užila den s dětmi a nemusela celý den poslouchat uplakanou Emu) a Lukáš dojížděl do práce v Německu, kde zajišťoval příjem v době, kdy jsme byli hezky řečeno „odpeněžení“.

Jeden by řekl, že je ideální možnost založit podnikání, což?:-)))

Jenže ideální to nebude nikdy. Takže jsem vodila Sofinku do školky, vyzvedávala ji s Emou na zádech v šátku (škola byla 1,5 km pěšky po rušné silnici) a doma pak řešila s mamkou, která neměla co dělat, co bude dělat, protože jediné co měla, byly příspěvky od Úřadu práce.

Dílna žije, ale co marketing?

Mojí prací bylo vodit klientům na jejich web zákazníky. Nikdy jsem se nespecializovala na PPC nebo na Facebook, nebo na Instagram. Ani na SEO. Vlastně jsem měla přehled všeobecný a to mě naopak bavilo nejvíc. Jenže takový specialista není vlastně specialista, že?

Nejste ani skvělý Facebookář, nejste ani skvělý Instagramář, nejste nakonec ani parádní SEO specialista, ačkoliv tohle všechno umíte a víte, jak to používat dohromady. Ale nejste vlastně nic:-)

Také jsem si tohle samosebou vyslechla stokrát v různých kruzích specialistů, na které jsem pak přestala úplně chodit. Nebavilo mě poslouchat, jak se mám zaměřit. Z mého úhlu to bylo a je takhle správně.

Neměnila bych.

A když jsem začínala rozjíždět UTOPICKOU myšlenku prodeje dětského oblečení od babi, měla jsem aspoň povědomí o tom kde začít.

Poměrně rychle jsem si zjistila, jak velká konkurence je v šicím odvětví. Že se obrovská hromada švadlen a šicích maminek rve o malá sousta a o malé procento zákazníků, které navíc není ochotno platit vyšší částky, protože LEVNĚJŠÍ KONKURENCE a to samé dostanou u jiné levněji.

Také jsem si velmi rychle spočítala, že PPC jsou pro nás UNREAL číslo dvě a SEO nemá absolutně smysl budovat – alespoň v začátku ne.

Takže jak to jako prodat?

Co jsem udělala dál?

Takže jsem začala kalkulovat. Málo mého času na marketing, plus nemožnost (zatím) udělat jeden kus dvakrát stejný, plus konkurence a velmi malé publikum na sociálech, o které se už teď rve tak 1000 dalších švadlenek a tvořilek…

Co to všechno znamená?

Věděla jsem jen to, že babi není nic extra. Neumí šít jako ostatní, má jen obyčejný stroj a po zevrubném zkoumání jejich praktik a rychlosti s kterou pracuje (a přesnosti) jsem si jednoduše vydedukovala, že marketing budu muset zakládat na velmi silném příběhu. Nic jiného mi nezbývá.

A kde se dají vyprávět skvělé příběhy provázené fotkami?

  • Na Facebooku to nejde, tam ty příspěvky mizí podle toho jak jsou staré a pro čučavé produkty to není nic moc. Navíc organický dosah právě prochází čímsi jako narkózou a pokud nejsou peníze, skoro nikdo to neuvidí (pokud nemáte můj systém, který jsem později právě pro překonání těchto problémů vytvořila).
  • SEO? Ani smykem. Umřeli bychom hlady dřív, než by se nám produkty zaindexovaly ve vyhledávači. Navíc oblečení od psychicky nemocných babiček nikdo zrovna nevyhledával 🙂
  • PPC ?  Pokud bych nemusela dávat najíst dětem, nejspíš bych to prubla, ale – neměli jsme kde prodávat! Nebyl e-shop, nebyly fotky, nebylo nic. Takže to nepřipadalo v úvahu. Kam bych ty lidi vodila?

 

První produkty z babi dílny. Ne každý to pochopí, ale když máte nemoc, díky které neumíte udělat jednu věc dvakrát, je dost šílené vytvořit systém, který bude fungovat opakovaně.

Takže jaký kanál ještě existuje? Instagram!

Chápu, že v tomto bodě by to většina z vás zabalila. Možná ještě dříve u těch Facebookových skupin, kde je tisíc konkurenceschopných švadlen.

Nebo by vás nenapadl Instagram, ale třeba Fler, že jo:-) Možná byste vlastně vůbec takto nepřemýšleli. A v tom jsem opravdu ráda za to, že jsem se nikdy „nespecializovala“ a vždycky jsem si tvořila vědomosti o celém okruhu potřebných nástrojů, ale u žádného jsem do hloubky víceméně nešla.

Přesně tohle analytické myšlení mi pomohlo zjistit, jaký vstupní bod bude pro náš marketing více méně nejschůdnější.

A byl to právě Instagram. Strávila jsem asi dvě noci prohledáváním Instagramu, abych zjistila, zda to bude to, co potřebujeme.

A skutečně jo. Zjistila jsem, že podobný model, který potřebuji „nahodit“ na ŠiBaBi já, už spolehlivě používají stovky tvůrců po celém světě. Zjistila jsem také, že jejich publika jsou opravdu šílená a tito tvůrci mají nyní přesně to, co chci dosáhnout u ŠiBaBi 🙂 Komunitu a prodávají za ceny, které si nemusí obhajovat.

 

Chceš se naučit používat Instagram?

 

Stejně jako já? Chceš prodávat lidem z Instagramu, neztrácet čas komunikací zakázek a naučit se tohle všechno ukočírovat tak, aby Ti to vyhovovalo?

Vstup do on-line kurzu Instagramový Dobyvatel

(já jsem autor)

Instagram pro ty, co nemají čas

Přijde vám to zvláštní,  že? Dá se říct, že na Instagramu potkáváme nejčastěji fotky, které jsou výrazně upravovány, jsou plné barev, filtrů, jsou plné nápadu. No a samozřejmě vás také hned může napadnout, že TOHLE vytvořit bude stát každý den spoustu času.

Opak je pravdou.

I my začali jako úplní Instagramový začátečníci a rozhodně ani teď nejsme profíci na plné čáře. Zatím to není potřeba. A proto se do dalšího vylepšování fotek nehrnu. Takhle to prostě stačí…

A o tom to je.

Poznat, co kdy to stačí…

Za mě byl Instagram jednou z nejlepších voleb. Při svém běhání okolo dětí a domácnosti jsem stihla každý den vyfotit jednu hezkou fotku z toho co mamka našila a postnout ji na profil.

A ne, nepotřebovali jsme být dokonalý hned

V naší společnosti se šíří taková nákaza. Já jí říkám:“ Nepustím to, dokud to není TOP“.

Jenže tento přístup má jednu zásadní chybu. Nikdy to totiž nebude dostatečně TOP, abychom tu danou TOP verzi neuměli ještě nějak překonat.

Ale neumíme poznat, co tedy prostě takhle teď STAČÍ. Tím pádem zamrzáme na místě a nehýbeme se.

Já jsem ráda, že tímto netrpím. Pouštím do světa nedokonalosti, nedokonalé produkty, nedokonalé články, nedokonalé fotky. Čím nedokonalejší, tím zajímavější to nakonec je, protože to je právě ten surový ŽIVOT, který není vyumělkovaný a přeslazený reklamou.

A přesně takhle to dělám i na IG. Pouštím to, co zrovna děláme. Fotím tak, aby bylo světlo, aspoň trochu hezké pozadí nebo prostě bílé a jediné čím fotky ozvláštním, je samotný produkt. Ten nějak natočím, poskládám, pomačkám.

Ale nečekám na dokonalé světlo, na dokonalé podmínky, na dokonalý fotoaparát, na to až bude čas, až uspím až tohle nebo tohle.

Prostě jdu, fotím, postuju!

Tohle je jeden z historických postů. Důležitá nebyla dokonalost, ale hlavní je začít. Tuhle fotku by nikdo z perfekcionistů nikdy nezveřejnil.

Ten pravý live na Instagramu…

Zprvu jsem na Instáč vlezla se značkou jako nějaký zelenáč. Vůbec nic jsem o tom nevěděla a netušila jsem jak budeme ty prodeje vlastně realizovat.

Náš první plán byl:

1. Babi ušije předváděcí kousek, ukážu ho lidem na Instagramu a v directu budu přijímat objednávky:-)

Chachá….

Jak já jsem byla bláhová. Nefungovalo to. Nikdo neodepsal. Jasně, protože jsem neměla publikum a narozdíl od Facebooku jsem neměla komu ten post „SDÍLET“. Takže jsem narazila poprvé.

Okej, s tím si poradíme… Říkala jsem si a našla jsem výbornou spolupráci s Influencerkou s kterou jsme spustily kampaň.

No a nebyla bych to já, kdyby nebyla ta kampaň dobrá, že?

Takže první plán začal velmi záhy fungovat, lidé začali psát do directu, objednávat a já jse velmi záhy přišla na to, že TOHLE! se absolutně nedá ukočírovat.

Okej, plán číslo dvě prosím? 

Tak to jsem už trochu skřípala zuby! Naráz mi během dne přistálo v directu asi tak 100 poptávek. Zaprvé jsem se v tom vůbec nevyznala, za druhé každá poptávka znamenala minimálně 30 minut – 1 hodinu mého času a velmi dobrou schopnost organizace.

Což ale já neměla:-)

Já jsem chaotik.

Nesnáším organizace a útvary, tabulky, matematiku, prostě vše takto logické jde mimo mě.

Takže ve stavu, kdy jsem netušila, komu jsem už odpověděla a komu ne jsem začala zjištovat ještě další parádní věci. Babi to neušije podruhé stejně!

Několik prvních zakázek odešlo, ale vrátili se, že to vypadá jinak než na obázku.

Jasně, tohle já jsem chápala, lidi chtějí to, co je na obrázku, chtějí produkt a nechtějí výtvor od tvůrce. Nejsou na to zvyklí. Je jim jedno, jak moc dobře si s tím umí babi pohrát a jak jiné to pak ve výsledku je. 

Ale babi tohle ve svém světě nechápala. Takže jsem musela rázně zakročit a začít jí chystat balíčky nastříhané tak, jak si to přejí zákazníci.

Vytvořili jsme tak společně systém, kdy ona – nemocná, dokáže šít stejné kousky v dané velikosti, což jí ani s pomocí střihů předtím nešlo (nemoc jí to neumožnila) a díky tomu systému jsem „bohužel“ převzala kontrolu nad sklady, nad nákupy látek a nad stříháním, balením a odesíláním.

A to byl krůček k tomu, se úplně zbláznit, protože ČAS nenaklonujete….

 

Takže Instagram a e-shop – rovná se značka ideál

Od tohoto okamžiku, kdy jsem seděla pološílená na zemi a brečela, že tohle v životě nemůžu odbavit – myšleno 100 balíků s nadepsanými jmény a informacemi o objednaném zboží, už uplynulo hodně času.

Plán číslo dvě nahradil plán v pořadí asi číslo 6. Už nepřijímáme žádné, naprosto žádné zakázky. Nešijeme na míru, ani dle přání. Protože to neumíme a je to problémové. Nepřišla jsem na způsob, jak to udělat efektivně a zároveň dokázat vydělávat peníze v takto malém měřítku a neprodělávat.

Instagram mi nyní zabere maximálně dvě hodiny týdně se vším všudy a veškerý prodej realizujeme přes e-shop, na který jsou zvyklí zákazníci chodit. Už nic neřeším přes zprávy a čas netrávím komunikací objednávek. Tohle všechno dělá e-shop.

Proto je za mě kombinace Instagram + e-shop značkou ideál pro malé výrobce, tvůrce a e-shopaře, kteří nemají čas. Výrobci jsou na tom ještě o to hůře, že podstatnou část svého času musí vložit do výroby samotných produktů…

Ovšem někdo to dělat musí:-)

Chceš se naučit používat Instagram?

 

Stejně jako já? Chceš prodávat lidem z Instagramu, neztrácet čas komunikací zakázek a naučit se tohle všechno ukočírovat tak, aby Ti to vyhovovalo?

Vstup do on-line kurzu Instagramový Dobyvatel

(já jsem autor)

Autorka Blogu

Jmenuji se Helena Lachowiczová. Jsem specialista na prodej bez reklamy a oblíbeným kanálem je právě Instagram. Založila jsem rodinnou značku www.sibabi.cz.

Pin It on Pinterest