Vyberte stránku

Na mnoha internetových diskuzích, které jsou zaměřeny na marketing, si můžete všimnou povzdechů, stížností nebo prostě jen výštěků do tmy, které říkají, že LIDÉ MĚ SLEDUJÍ a chtějí, abych to samé dělala také. Abych je sladovala nazpět.

Na Instagramu.

Na Facebooku se tohle PRÝ NEDĚJE…

To první nemohu objektivně posoudit, jelikož jsem na podobný případ skutečně ještě nenarazila a u druhého tvrzení, že se tohle neděje na Facebooku, mohu říct jen:

„Jak to víte, že se to neděje? To, že se vám to nestalo, neznamená, že se to neděje.“

O co ale jde?

Kde je tedy problém?

Sledování cizích účtů je podstatou Instagramu. Pokud se sami podíváte do svého Instagramu, zjistíte, že nejspíš polovinu těch, které sledujete, ani neznáte nebo jste je nikdy neviděli.

Problém tedy není v tom, že lidé sledují cizí účty. To je prostě podstatou Instagramu.

Problém je v tom, když si nějaký profil natvrdo o sledování řekne a to formou: “ SLEDUJU TEBE, BUDEŠ MĚ TAKÉ SLEDOVAT PROSÍM?“

Proč to nasírá lidi?

Protože je to neurvalé a drzé.

Pamatujete si všichni takové ty otravné nemluvící prodejce cetek, kteří se tváří jako velcí samaritáni? Sedíte si na zahrádce uprostřed teplého dne a srkáte si svůj stříček a najednou se přiblíží nějaký muž, na stůl vám položí přívěšek se vzkazem, jsem DÁREK – přispěj 50 Kč na bla bla bla…..

Pokaždé jsem na to zírala a netušila, co jako mám udělat. Když jste peníze nevytáhli, pán šel znovu okolo, posbíral cetky a zmizel.

Prý dárek. Pché…

Zažili jste něco takového?

Přijde vám to jako blbost? Tohle by přeci nikdo neudělal nebo ano?

Ano a bohužel to lidé nedělají jen s cetkami.

Nebo: „POZVAL JSEM VÁS NA MOJI SVATBU, MŮŽETE POZVAT ZASE VY MĚ?“

Nasere vás to?

Protože třeba toho člověka ani nemáte rádi a nechcete ho nikam zvát. Neřešili byste to a nejspíš byste na něj úplně zapoměli…

ALE.

A on vás naštve tím, že si o to takhle řekne!

Proč to ti lidi dělají?

Otázka do placu. Proč to dělají? Jaké důvody je k tomu vedou? Jednoduše proto, že o tom nevědí. Buď jde o nevyspělé lidské povahy, které si neuvědomují rozsah a dopady svého jednání a prostě říkají a dělají věci, které je napadnou v tu danou chvíli. Nebo jsou to vypočátaví a zoufalí lidé, kteří potřebují pomoc, ale neumí si o ni říct. Jasně. Můžeme na první pohled být jako oni a odsoudit je.

Můžeme to udělat.

Nebo nemusíme a můžeme se zamyslet, než takového člověka pošleme do zadele a zeptat se ho, co ho k takovému jednání vede a situaci si s ním vysvětlit.

Někdy to může pomoci ke vzájemnému pochopení.

Například člověk, který rozdává cetky a není schopen říct ani slovo, jen prostě chodí okolo, bude nejspíš člověk ve finanční tísni, bude mít spoustu problémů a třeba si opravdu přeje nějaké rozuzlení. To ale my nejspíš nevyřešíme (nebo ano).

Nebo osoba, která chce na vaši svatbu. Možná má nějaký skrytý záměr, možná prostě jen chce, abyste ji měli rádi, protože se cítí sama.

To zjistíme, pokud nepodlehneme obecně přijímané hře a nepřejdeme do opozice. Prostě se zeptáme na pravý důvod.

Divili byste se, jak lidi otázka na tělo odzbrojí. Někdy utečou, jindy to vyklopí. V každém případě ale víte, že jste se zachovali čestně a nenecháte se vtahovat do pokřivených her.

 

Jak reagovat na takovou prosbu na Intagramu?

Nenechte se vtáhnout do hry a nesuďte předem. Pokuste se zjistit, pravý důvod této žádosti. Jednoduše odpovězte, že chcete vědět, proč to máte udělat.

Nic lepšího nevymyslíte.

Pokud se dozvíte, že si navzájem pomůžete, vysvětlete této osobě princip, který popisuji níže. Princip Dávej – Ber, který funguje sám od sebe, protože je pevně zakódován v nás, lidech. 

A zůstaňte nad věcí.

Jak píšu výše, ten člověk může řešit nějaký osobní problém a může se tímto pokoušet nastartovat svůj profil, aby mohl svůj problém vyřešit.

Neví, že to není dobře. Někdo mu to musí říct.

Takže takhle ne? Sleduj mě prosím, já sleduji tebe?

Ne.

Tohle není slušné. Je to útok na samotnou podstatu lidství, protože lidé mají samozřejmě v genetickém kódu zapsáno, ŽE OPLÁCET LASKOVOST je samozřejmostí.

Ale musí cítit, že skutečně o laskavost jde. Že to, co jste udělali vy pro ně, je nezištné a nemáte žádné hnusné a vedlejší úmysly. Že to děláte zkrátka jen proto, že chcete.

Pak to funguje dobře a máme pocit, že se musíme revanžovat.

Jednoduše chceme čistý stůl a nutí nás maximálně TO NĚCO UVNITŘ NÁS.

No a jak ano?

Zapamatujte si jedno. Je okej, když začnu sledovat účet, který mě zajímá a chci se o něm dozvědět něco víc, je to v pořádku. Takové účty chci vídat ve své feedu, chci zjišťovat novinky z jejich světa. Zapojím se, komentuji, prostě se chovám jako normální uživatel na Instagramu.

Pokud budu opravdu projevovat zájem a zároveň budu pro toho, koho sleduji dost zajímavá, MŮŽE MĚ ZAČÍT sledovat také.

Ale není to podmínkou toho, proč takového člověka nebo účet sleduji.

Není okej, když procházím účty jeden za druhým budu Sledovat a každému z nich napíšu Direct, že by mě tedy taky milostivě mohl sledovat.

To je chování, které prostě lidé odsoudí…

Je to globální problém? Měli bychom se bát neurvalých výzev o opětování sledování na Instagramu?

Osobně si to nemyslím. Ale i já jsem člověk a mohu se mýlit. Nechci soudit něco s čím nemám osobně zkušenost. Nikdy se mi nestalo, že by se na mne takto někdo pověsil a žádal si moje SLEDOVÁNÍ. 

Nejsem také proti tomu nějak vysazená, jako lidé, kterým se toto již stalo a zarytě tvrdí:

„Nesnáším, když mě někdo začne sledovat, jen proto, abych ho sledovala taky!“

To je podle mne neadekvátní reakce a odsouzení chování na základě jedné špatné zkušenosti. Není přeci nutné soudit každého stejným metrem. Ne každý vás bude sledovat proto, že chce, abyste sledovali vy jeho.

Vždyť o tom ani ve světě Instagramu vlastně nejde, ne?

Není nutné mít tisíce sledujících, ale je potřeba vybudovat kolem vašeho profilu skutečně kvalitní tvrdé jádro, které se za vás postaví a nakupuje od vás.

Jak poznat, kdo je mrtvá duše a kdo je skutečně tvrdé jádro?

Speciální průvodce – 3 kroky, díky kterým získáš svých prvních 1000 sledujících. Také se naučíš, jaký je rozdíl mezi followery, mrtvými dušemi a tvrdým jádrem a co potřebuješ budovat na Instagramu právě pro svoji firmu.

 

Klikni a je tvůj za 39 Kč!

Kam dál? Co tu ještě máme k četbě či studiu?

Helena Lachowiczová

Helena Lachowiczová

Autorka projektu a zakladatelka ŠiBaBi.cz

 

Sdílím s vámi moje podnikatelské a marketingové zkušenosti v oboru drobného podnikání. Píši blog, moderuji skupinu Pány svého podnikání (přidej se i ty), kde společně s členy vytváříme prostředí pro opravdu příjemné sdílení zkušeností a trablů, které nás provází při podnikání.

Podnikám již přes pět let.

Za tu dobu jsem pracovala s klienty a jsem spoluzakladatelkou tří e-shopů. Z nich nám profituje a prosperuje jen jeden ŠiBaBi.cz

Pin It on Pinterest