Když jsem si zakládala Instagram pro naši dílnu ŠiBaBi, měla jem pocit, že to bude ztráta času a že tam zákazníky nenajdu. Jak jsem se mýlila. Instagram se stal naším hlavním prodejním kanálem.

Objednávky a poptávky z něj chodí denně a komunikace na něm je mnohem živější, než na Facebooku.

Už také propagujete svoji firmu na Instagramu? Pokud ne, je tento článek dělaný na míru právě vám. Povím vám z praxe ověřené tipy, pro koho je Instagram vhodný a co byste neměli opomenout, než se do toho pustíte na plno. Také vám ukážu pár tipů, jak svoji propagaci na Instagramu zlepšit. Možná i vy pochopíte, že budoucnost marketingu malých značek a podnikatelů je i na Instagramu a začnete tomuto „obrázkovému kanálu“ věnovat svoji pozornost.

Začneme od začátku… Co je Instagram?

Nebudu vás trápit únavnou terminologií a vysvětlováním obecně známých faktů. Instagram je sociální síť. A jako každá sociální síť má i svá specifika, proč ji lidé používají.

Položím tu otázku z jiného úhlu. Z úhlu budování značky, z úhlu prospěšnosti pro podnikání, z úhlu marketingového.

Co je tedy Instagram z těchto úhlů?

  • Je důležitý pro budování značky.
  • Díky němu budujete důvěru.
  • Můžete zákazníky zvát na různé – třeba slevové – akce.
  • Nástroj, skrze který k vám bude chodit návštěvnost.
  • Nástroj, který vám pomůže získat konverze.
  • Nástroj, který vás pomůže propojit se s těmi „správnými“ lidmi.
  • Platforma, kde otestujete zájem zákazníků dříve, než pustíte produkt do prodeje.

Tak to bychom měli. Teď už víte, že z hlediska marketingu je Instagram pro vás, jako pro podnikatele, stejně důležitý, jako například PPC nebo Facebook. Není to jen výkladní skříň nereálných obrázků pro bohemistů, jak jsem kdesi četla. Není to dokonce ani nudná síť, kde se pohybují jen matky na rodičáku nebo fashion blogerky. Je to síť podnikatelsky důležitá. Pro některé bude ale důležitější, než pro jiné.

 

Jak poznáte, jestli je pro vás Instagram vhodný?

Opět vás nebudu zahlcovat obecnými kecy typu: „Jestliže máte co prodávat – je vhodný.“ Ano, tak to je, ale vy potřebujete slyšet fakta z praxe. Pro někoho je Instagram vhodnější než pro jiné.

Jsou lidé, kteří například skutečně psychicky trpí, když musejí vymýšlet něco esteticky hezkého (a to mohou být ti samí, kteří navrhují esteticky krásné věci). Jsou i lidé, kteří prostě nechtějí do svého soukromí pustit vůbec nikoho. Ani očkem nahlédnout. Pro ty bude Instagram tak, jak jej předtavuji já, jako platformu, která spojuje lidi, podnikatele a konzumenty a budeje vzájemné silné vztahy, noční můrou.

 

1. Musíte mít čas

To je asi taková základní věc. Musíte mít prostě na Instagram čas a čas se mu věnovat. Pokud nedisponujete časem, který můžete věnovat rozvoji, tak raději nasaďte jiný druh propagace. Samosebou existují agentury, které vám nabídnou správu Instagramu jako balíček, ale musíte počítat s tím, že agentura si řekne za All-in-One péči třeba okolo 20.000 Kč měsíčně (a bacha tohle je číslo, na kterém oni začínají, může být totiž mnohem a mnohem vyšší).

Protože tvorba obsahu je skutečně něco, co se deleguje dost špatně (a to hlavně v začátcích, než máte možnost tyhle věci na někoho převést a tu osobu uplatit), a pokud má Instagram (ostatně jako každý kanál) dobře fungovat, musí být autentický a lidé „zvenčí“ se na vás musí umět dobře napojit. To je drahé. 

Také jsou společnosti, které nabízejí správu Instagramu laciněji, ale ty většinou nenabízejí tvorbu obsahu, ale jen „rozšíření vašeho příspěvku“ zacílením a reklamou. Tu si ale musíte od začátku do konce vymyslet sami, včetně toho „obsahu“. Tedy včetně fotek a copy.

2. Musíte mít vztahy a vazby a nebýt úplný samotář

Na Instagramu lze propagovat opravdu kde co, ale bez sociálních vazeb vám to bude drhnout. Na Instagramu je velmi důležité zapojení Influencerů a vzájemné vztahy mezi dalšími samotnými prodejci. Pokud jste firma, jejíž dodavatel/é je/jsou také na Instagramu, je důležité i toto vzájemné propojení. Zde se ukazují, mnohem více než jinde, vzájemné dobré vazby a vztahy mezi B2B obchodníky. Máte je? Nebo jste sami za sebe a žádné vztahy nebudujete? Pokud jste zatím nic takového nezkoušeli, nezoufejte. Na budování vztahů není nikdy pozdě.

Důležité je také to, zda jste dobře hodnocený obchodník a svoje závazky plníte včas a nemáte samé naštvané zákazníky.

Pokud ano, lidé vás těžko doporučí dál nebo se o vás sami zmíní. Jak se na Instagramu dostat do povědomí a oslovit cílovou skupinu, je součást Know How, které musíte mít, když na Instagram vstupujete. A bez dobrých vztahů a „čistého rejstříku“ to samo jen tak bude hodn skřípat. A možná skončíte dřív, než začnete.

VZTAHY

Pokud na Instagramu začínáte a máte dobré vztahy se svým dodavatelem, který je také na Instagramu, požádejte jej, aby vás zmínil ve svém Stories nebo ještě lépe v samotném Gridu příspěvků a označil váš Instagram. Tím zvýšíte pravděpodobnost, že si vás všimnou sledující vašeho dodavatele a přidají si vás také.

Tohle jsou takové dvě hlavní věci, podle kterých poznáte vy osobně, jako podnikatel, zda je pro vás Instagram vhodný marketingový nástroj. Ne každý má čas se Instagramu věnovat a ne každý chce budovat vztahy a vazby. Ačkoliv je tohle lidskou přirozeností, ne každý je nastavený na „internetová přátelství“, ale každý je z principu správně a od přírody nastaven na přátelství  a profit z něj založený na vzájemných laskavostech.

Další z předpokladů podnikatele, který se chce vrhnout na Instagram, je ochota spolupracovat s Influencery a občas „něco pustit“ ze svých produktů do bártru, nebo poskytnout službu známější osobnosti zdarma, jen za reference a nebo zmínku. No a v neposlední řadě byste měli mít trochu citu pro pěkné fotky a pro krásno obecně. I to se dá ale s jistou dávkou přizpůsobivosti nacvičit a vylepšovat postupně. Ve své členské sekci představuji bonus, jak vytvářet krásné fotky bez zakoupení drahého příslušenství už s rozpočtem 1000 Kč.

A v neposlední řadě, jak jsem zmínila v samotném začátku, musíte v sobě najít ochotu sdílet informace zevnitř. Můžete si hrát na velkou „MY“ firmu, i když jste jen jedna osoba, co zvládá vše sama. Můžete přidávat jen produktové fotky, ale to, co skutečně nejlépe funguje a navozuje vztahy s lidmi, je notná dávka autentických informací, které o sobě lidem řeknete. Ne každý je ochotný pustit si lidi „do baráku“. Ale pokud nemáte co skrývat, máte chuť a myslíte si, že to s vámi, jako s osobou bude v pohodě, tak směle do toho.

Chceš začít s marketingem na Instagramu?

Tak NEVÁHEJ  a přidej se do naší členské sekce „Marketing na Instagramu“. Naučím tě vše, co o Instagramu pro firmy vím. Do otevření zbývá už jen pár dní.

Tak neváhej vstoupit!

Jak propagovat firmu na Instagramu?

Tak a na to podle mne není jednotný návod. Propagace na Instagramu je dle mého proces. Instagram je živý organismus a to, co vám funguje jeden den, může fungovat další den 10 x lépe nebo taky vůbec. Obecné poučky neexistují. Je však několik bodů, které byste neměli opomenout, pokud se samotnou propagací Instagramu začínáte.

 

Těmi body jsou:

  • Pro propagaci firmy či značky založte FIREMNÍ PROFIL.
  • Propojte INSTAGRAM s vaším účtem u Facebooku. A to proto, abyste mohli spouštět placené propagace na Instagramu.
  • Začněte sledovat takové účty, které jsou z hlediska vašeho podnikání strategické.
  • Zaměřte se na informace v profilu. Informace musí být jasné, přesvědčivé a aktuální.
  • Nezapomeňte do profilu uvést VAŠE webové stránky.
  • Projděte si vaši potencální KONKURENCI a udělejte si obrázek o tom, jak jsou na sítích aktivní. Jak velká mají publika a reflektujte to, nekopírujte.
  • Příspěvky na Instagramu dávejte pravidelně.
  • Začněte používat nejsilnější nástroj Instagramu – STORIES.
  • TESTUJTE – nereagují vám lidé na příspěvky? Nejspíš je ani neviděli. Neviděli je, protože nejsou dostatečně zajímací na to, aby je algoritmus Instagramu zařadil do Feedu vašich sledujících. A pokud nemáte hodně, hodně silnou komunitu, sami si vás nenajdou. Na to nemá nikdo čas a každý z nás trpí takovou tou klasickou potvůrkou, která nám dovoluje přežívat věky aniž bychom zemřeli na prasknutí lebky – Sejde z očí – sejde z mysli. Testujte vizuály. Nefunguje jeden styl vizuálů? Šup, příště udělejte jiný styl. Nečekejte, až spadne kometa a něco se změní. Nespadne. Nezmění se nic a vám ujede vlak…

 

 

Příklady

Super profil

Mezi super profily patří například strašně fajnově vyhlížející Anie_Songe . Anie je tipycký příklad Influencera, který zároveň prodává svoje výrobky z e-shopu .

A protože jsem slibovala nějaké reálné příklady, tady jsou.

  • BIO (informace v profilu) je perfektně vyvážené, aktuální, hravé.
  • Najdete v něm odkaz na Blog.
  • Najdete tu odkaz na stránky.
  • Nikdo nemůže být zmaten, když Anie navštíví na Instagramu.
  • SUPERTIP: používá EMOJI – i vy můžete. Stačí zkopírovat (CTRL+V a CTRL+C) obrázek zde a vložit. Používám aplikaci Pillap nebo přímo editor v mobilu.

Testování v přímém přenosu

V přímém přenosu a během několika hodin, se dozvíte,  zda váš produkt bude mít zákazníky, zda se líbí, zda jsou lidé nadšení a zda vám jsou ochotni zaplatit.

Například v tomto příspěvku na našem Instagramu ŠiBaBi.cz jsem testovala hned několik věcí:

  • Vizuál 
  • Text
  • Produkt

Co jsem se dozvěděla?

 

Příspěvek byl natolik zajímavý, že vystřelil Srdíčka do nebes a ve schránce mi přistálo 20 poptávek na produkt, který existuje zatím jen v jednom kusu. Akce u příspěvku způsobily, že Instagram zobrazil příspěvek více našim followerům než obvykle.

Navíc jsem se dozvěděla, jaké barvy by se líbily a spoustu dalších informací, které jen tak na zemi nenajdu.

Tohle mi moc pomáhá nejen v dalším směřování propagace ale i při výrobě. Vím, co nemá smysl, co ano a co lidé chtějí. I vy to můžete zjistit a nevyrábět nebo nenaskladňovat jen ležáky, které nikdo nechce ani zadarmo.

Také u služeb velmi rychle zjistíte, co táhne a c naopak ne. A nebo zjistíte, že na svůj produkt nenajdete cílovku, musíte jej postavit jinak nebo doplnit. Testování je v podnikání a marketingu tím nejlepším, co můžete pro sebe a svoje podnikání udělat.

A co vy? Už máte svůj Instagram a strategii k úspěchu na něm?

Chceš začít s marketingem na Instagramu?

Tak NEVÁHEJ  a přidej se do naší členské sekce „Marketing na Instagramu“. Naučím tě vše, co o Instagramu pro firmy vím. Do otevření zbývá už jen pár dní, tak nezmeškej příležitost vstoupit a začít se učit. 

Autorka Blogu

Jmenuji se Helena Lachowiczová. Jsem specialista na prodej bez reklamy a oblíbeným kanálem je právě Instagram. Založila jsem rodinnou značku www.sibabi.cz.

Pin It on Pinterest